fredag 7 september 2007

Fukuoka
Efter en intensiv helg håller jag att återhämta och ladda om mot världskuppen i Peking. Det har gått i ett senaste veckan. På söndagseftermiddagen åkte jag tillbaka till stockholm för at vara på plats på Kinesiska Ambassaden till måndagen. Där ansökte jag om Visum och lämnade stockholm på kvällen med stämpel i passet och redo för onsdagens resa. Tisdagen skulle bli sovmorgonen med stort S men den försvann då RF's utsända kom för en doping kontroll i hemmet. Med tre test på mindre än en vecka har jag i alla fall testats ordentligt :) Kanonbra att det är sådant tryck på alla håll och kanter för att hålla idrotten ren(även om det kostar en sovmorgon eller två. :)

Japan är helt underbart!
Man får leta efter gästvänligare land och trevligare människor. Möttes av en liten kommitte på flygplatsen och sedan dess har vi blivit påpassade av Mr Takanaka och Mrs Yayoy. Vi bor väldigt fint längs med havet i ett massivt hotel(See Hawk), Fukuokas största byggnad. Löpning går fint att göra längs med stranpromenaden och simning/löpbana finns en 15min bilfärd bort. Idrottsanläggningen är också av variant enorm med en 50:a och en 25:a, två friidrotts banor och en inomhus anläggning för allehanda andra sporter. Simmade igenom ett aerobt pass på strax över 5km. Kroppen är lite sliten efter resan och jetlaggen så inga underverk inträffade. Däremot fick jag skriva autografer under passet mitt i huvudserien..dagens I-lands problem..? :) haha. Efteråt var det en hel skolklass som fann det väldigt intressant med en svenska på deras bad och det utdelades mer kramar och autografer. Tomas dokumentarade glatt med kameran(se foto).

I eftermiddags gav vi oss ut på en cykeltur på en närliggande halvö, ganska mycket trafik och ett varv på 10km. Så det blev några varv innan vi rullade tillbaka till bilen... Innan cyklingen fick vi ännu ett exempel på Mr Tanakas vilja att hjälpa till, jag hade lite problem med ett glapp i mitt bakhjul och bad om ett stopp på cykelaffären innan cyklingen. Istället knackade han på min dörr en kvart senare med en cykelmekaniker. En dithämtad cykelmekaniker... Underbart! Under cykelturen följde de efter med bussen och såg till att vi tog rätt avfarter och inte kom bort. Vi hann precis bli klara innan mörkret, packade in cyklarna och åkte hem till dushen och middagen. Grillad lax med ris och miso soppa..mmm. Bra med menyer där man kan peka på bilderna...


1 kommentar:

Anonym sa...

Lycka till och kör HÅRT !