måndag 5 mars 2007

2:a i Langebaan


Helgens sasonspremiar slutade med en andra plats trots en mardromslik uppladdning.

Cykeln forsvann pa hitresan(i mandags..) och ar i skrivandets stund fortfarande inte lokaliserad. Antas finns nagonstans pa Heatrow...kanske utan bagagetag.... Ingen cykel, inga lopskor, ingen hjalm.... Dessutom ont i halsen och lite halvhanging....


I fredags fick jag klartecken av flygbolaget att hyra(?) en cykel och inforskaffa utrustning jag behovde. Masons, den lokala cykelaffaren i Stellenbosh gav mig en tavlingsutrsutad GT att forfoga over, fick lana Maris gamla tavlinskor(tva storlekar for stora..) och kopte en ny hjalm.


Pa lordagen var det var mulet, lovat regn och ganska behagligt for nagon fran det norra halvklotet. Simningen gick i en hamnbassang, saltvatten, vatdrakt och en knixig bana av 2x750m. Vi var 15 tjejer som stallde upp pa pontonen, trots det blev det fight for att komma runt forsta bojen som bara lag ca 40m ut. Hade en bra simning och var med tatklungan fram till efter halva varv tva. Tappade fotter runt en av bojarna och jobbade pa solo sista biten. Upp och genom vaxlingen vilket gick smartfritt. Jag lyckades hitta fram till ratt cykel och hjalm och kunde snabbt komstatera att avstandet inte var langt fram till klungan. Kom ikapp pa forsta varvet(3varv) och gick direkt pa attak. Kom loss halvt som halvt med ett par tre stycken med nar vi vande upp i motvinden kom allt tillsammans igen. Forsokte pa nytt i forsta backen efter varvning och sag att det borjade bli tufft for tjejerna i slutet av klungan och i andra backen kom jag loss med Mari Rabi(SA) och Ricarda Lisk(GER). Vi fick igang ett bra sammarbete(underlattar att vi bor tillsammans alla tre i stellenbosh och vana att dela diskningen mellan oss). Ut pa sista varvet hade vi 40sek till andra klungen med bl.a. Lucy Selenkova och Jodie Swallow. Luckan fortsatte att bli storre och in i vaxlingen hade vi marginalerna pa var sida. Forst in och fort ut ur T2. Sprintade upp for backen i mina grona asics av storlek 42. Benen kandes valdigt fina och jag fick snabbt ett avstand till Ricarda. Efter forsta varvet hade jag en 200m och ledarcykeln for mig sjalv. Insag docka tt jag gatt ut lite val optimistiskt, andningen borjae komma i kapp och jag forsokte samla ihop mig sjalv och hitta en bra rytm. Lopbanan var 4 varv och av varierat underlag. Asfalt, grus och sten med mycket vind och en langre backe varje varv(samma som pa cykeln). Jag holl undan for Rici i tva varv, tredje sprang vi tillsammans och ut pa fjarde ryckte hon i backen. Jag kunde inte ga med utan fick betala for mina forsta tre kilometrar....Andra platsen var daremot sakrad och jag sprang i mal 22 sekunder efter Ricarda. Trea blev Juri Ide fran Japan 1:58 diff.

Detta var min forsta ITU medalj och vardefulla poang for arets ITU ranking. Halsen blev varre och jag fick betala for loppet efterat. Detta gor att jag nu far finna mig i att gora stellenbosh som turist i stallet for triathlet. Men det skall nog inte bli sa dumt det heller :)

Inga kommentarer: