söndag 19 augusti 2007




SM I ÖRSERUM (och IM UK...en lyckad helg för familjen Nordén)

Årets enda tävling på "hemmaplan" i år blev SM i Örserum. En riktig liten svensk idyll som visade sig på sin absolut bästa sida(trots lite regn under cyklingen...men man skall inte vara petig). Det blev ganska nervöst faktiskt, mycket support på sidan i form av tillrest hejarklackssläkt(mycket uppskattat-särskilt morfars pannkakor) och min egen vilja att få en till bra tävling inför U23 VM.
Det började bra med ledning direkt på simningen, hade mina långa ben att tacka för det lilla försprånget jag fick i löpningen ut(väldigt långgrunt...) mot första bojen. Tack vare detta slapp jag den vanliga trängslen och fight för utrymme och kunde istället koncentrara mig att hitta rytmen i simningen. Det var ganska tungt med varvningen på land, drog på mig endel mjölsyra ut på varv två. Trots det (tack vare Wikers nogranna splittider) visade sig andra varvet snabbare än första. Coachen happy.
Sedan lyckades jag strula till det i T1, gummibandet på höger sko visade sig väldigt starkt och när jag trampade ner skon katapulterades den bakåt... Ooops.. bara att vända tillbaka och plocka upp den igen. När jag kom ut kändes benen bra och jag körde på i en fart som kändes rimlig. Efter första varvningen såg jag att avståndet från simningen var rätt rejält, Eva var på gång men jag såg ut att hålla ungefär samma avstånd.
In i växlingen visade sig tidavståndet vara ganska rejält(kring 5min), i Davos har jag jobbat mycket med teknik och löpekonomi och fokuset låg på att hålla ihop detta så gott det gick under tävlingsförhållanden. Det gick hyffsat ok, fast biten från Badvägen fram till varvningen var ganska tunglöpt och jag kände att tekniken slirade lite.. Även här visade sig Wikers splittar vara upplyftande, varv 2 och 4 var de snabbaste och det var bara ett par sekunder som skiljde dem åt. Godkänt resultat i protokollet.

Se Svt's repotage från lördagen här
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=887509
(ursäktar om Kristine glömdes bort i sammanhanget, vi är ju två som är ute på världskuppen)

Bilder från helgen finns här:
http://picasaweb.google.com/norden.lisa/Rserum

Helgen visade sig också lyckad för fler Nordénare. Mamma Nordén körde in på en imponerande 2:a plats i IM UK under söndagen. Trevlig omväxling att vara den som sitter framför datorn och spanar in splittider och sms rapporter... Väldigt bra jobbat!

Tackar för en trevlig helg!
Avslutade SM blocket med en 22km löptur ikväll(söndag)och bit fläskfilé på grillen. Framför mig har jag nu två dagars väldigt lätt träning att se fram emot innan finjusteringarna mot Hamburg inleds....





1 kommentar:

Anonym sa...

Undrar om det är fler som inte kan se SVTs reportage? Jag har fått en lång förklaring från SVT om möjliga orsaker. Det märkliga är att jag kan se alla övriga inslag i serien Destination Peking.