söndag 17 februari 2008

2a i Hobart!

Andra andraplatsen på två veckor... Lite för mycket tvåor för min smak, men om man tänkter på att hon som utsprintade mig med två(!) sekunder är rankad tvåa på världsrankingen så känns det helt ok i alla fall.

"Ett bra lopp" sammanfattar dagen ganska bra, Darren hade ett stort leende och gav mig en high5 efter målgång. Kom upp okej ur simningen just framför Densham och visste att varvet framför mig på cykeln skulle bli avgörande. "Antingen trycket du ner gasen just nu och kommer ikapp Emma(moffat) som var enda person framför, eller så låter du densham komma ikapp och du sitter med två world class runners istället för bara en..." Jag lyckades trycka på tillräckligt och kom ikapp Moffat medan Densham föll tillbaka till andra packet. Yes! Lät sedan Moffat jobba på bra på cykeln, det är hennes national champs och hennes lopp att vinna. Normalt hade jag stressat mer och försökt vidga luckan till Denshams grupp, men jag visste att det fanns lite snabba ben i kroppen, så länge de inte blev utslitna på cykeln... Var in och ut ut växlingsområdet först och hittade snabbt rytmen i löpningen. La mig på Moffats axel och lät henne sköta pacingen vilket hon skötte utmärkt. Kände mig hyffsat fräsh och kunde koncentrera mig på formen och andningen och det flöt på hyffsat bra. På sista varvet började katt och råtta leken och moffat tryckte på lite i backen vilket jag svarade på. Kom runt kurvan och jag sprang ut ordentligt i nerförsbacken i hopp om att hon skulle släppa taget, sedan i sista kurvan ut på flacken mot målgång la jag in femmans växel och sprang så det kom stjärnor för ögonen. Just ungefär då(när stjärnorna var plötsligt blev väldigt stora...) kom Moffat förbi i språngfart och jag fick se mig besegrad.
För att citera Moffats kommentar i en intrvju till Fox "This was a great fast race, Lisa definitely gave me a run for my money, I was looking over my shoulder the entire time." (läs hela press releasen nedan)
Så på ett sätt har jag tagit ett stort steg i dagens lopp. Jag kan nu hålla jämna steg med absoluta världeliten! Wow.


http://www.foxsports.com.au/story/0,8659,23228821-5016213,00.html

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat Lisa !

/ Vesa

Hurricane sa...

yahoo like i have said before here yo go!!!

Anonym sa...

Härligt kört Lisa !
Det är så grymt kul att det går så bra för dig .

//Lotta

David Gustafsson sa...

Hej Lisa,

Jag såg dig precis på sportnytt och kände att jag var tvungen att skicka dig en fråga! Jag har kommit in på ett utbyte med UNSW i Sydney och ska göra min master i Australien. I Sverige har jag gjort klassikern och tycker att det är sjukt kul med cykel och löpning. Iron man eller en halv iron man är därför ett självklart mål för Austalien! Jag tror att jag kan klara det (6 h vasaloppet, 2,45 h lidingö, 1,13 h vansbro), vad tror du?

Hur gör man? Kan vem som helst ställa upp? Hur skaffar man utrustning på plats i Australien/anmäler sig? Jag har kollat på en del lopp i december som redan är fulla!?

MVH
David@techonomics.se